Pers

Charo en Djavi door de modder voor het Bio Vakantieoord

IMG_1056.jpgzaterdag 22 september 2018 12:50

Charo (13) en Djavi (11) uit Leeuwarden zullen morgen, op 23 september, samen met hun ouders deelnemen aan de 3 km obstacle run van Mud Masters in Biddinghuizen. Beide kinderen zijn verstandelijk en lichamelijk beperkt. Het gezin vraagt met zijn deelname aandacht voor het Bio Vakantieoord, het vakantiepark in Arnhem voor gezinnen met meervoudig gehandicapte kinderen.

Moeder Cisca van Sloten doet vaker met partner Eddy en haar kinderen mee aan spectaculaire buitensportevenementen, zoals triatlons en air runs. “Sporten in de buitenlucht geeft mij en mijn kinderen veel energie en we worden er blij van. Ik wil andere ouders met gehandicapte kinderen laten zien dat er zó veel mogelijk is om actief bezig te zijn met je kind. Je stapt zelf even uit je dagelijkse zorgen en je kinderen laat je nieuwe uitdagingen aangaan. Hun wereld wordt daarmee groter. Bovendien zijn ze lekker in de buitenlucht en maken verschillende situaties mee die ook bijdragen aan hun sociale ontwikkeling. Door in mogelijkheden te denken hebben we al heel wat grenzen verlegd.”

Het gezin ervaart dit ook bij het Bio Vakantieoord waar het al vaker de vakantie doorbracht. “Bio staat ook voor actief bezig zijn met je kind. Alles is er aangepast en ingericht voor kinderen met een handicap. Dat maakt het verblijf comfortabel. We kunnen er zwemmen, paardrijden en het speciale bootcampparcours in het bos volgen. En ’s avonds gaan we er naar de bioscoop. Een heel goed doel. Wij realiseren ons dat dit voor veel gezinnen de enige plek is waar zij op leuke en actieve wijze kunnen ontspannen, alles is er gewoon,” aldus Cisca van Sloten.

Charo en Djavi hebben het CDG-Syndroom, type 1c. Een zeldzame stofwisselingsziekte die in Nederland bij 5 patiënten bekend is. Beide kinderen zitten momenteel goed in hun energie aldus hun moeder: “Ze verheugen zich erop door de modder te kruipen en natuurlijk op het applaus. Het blijft altijd spannend of het goed gaat en we zijn heel voorzichtig. Gelukkig hebben we hulp van de 15 medewerkers van Bio die later op de dag de 18 km run lopen. Het wordt een topdag!”

www.stichtingbio.nl
Meer informatie over Charo en Djavi