Wat Pathé Tilburg doet voor het gehandicapte kind

IMG_1880 2.jpgdonderdag 08 november 2018 22:52

Rob van Lierop, Manage Theatre Pathé Tilburg: “In onze rolstoeltoegankelijke bioscoop zouden we veel meer kinderen met een handicap willen ontvangen”.

Met zijn negenkoppig team bracht Rob van Lierop, Manager Theatre van Pathé Tilburg, een dag op het Bio Vakantieoord door om er te helpen. “Ook in het kader van een stukje teambuilding en omdat we op een gezellige manier met z’n allen iets nuttigs willen ondernemen. We maakten een aantal vakantiebungalows en een recreatieruimte grondig schoon. Klussen die je thuis misschien uitstelt, maar voor Bio doen we dit graag.”

Met alle theatermanagers van Pathé Nederland bracht Rob het vakantiepark eerder een bezoek. “Bij de rondleiding ging er een nieuwe wereld voor mij open. Het is zó vanzelfsprekend dat je gezond bent. Je staat er niet dagelijks bij stil dat het leven in sommige gezinnen anders verloopt.” In juni deed hij met 15 collega’s mee aan de Biothlon, de sponsorloop voor Bio en bedacht dat hij voor praktische hulp graag nog eens terug zou komen. “Alle beetjes helpen, voor kinderen die in de bioscoop komen en zij die er niet komen.”

Van Lierop: “Het is zó vanzelfsprekend dat je gezond bent. Er ging een wereld voor ons open toen we voor het eerst bij Bio kwamen.”

Op de vraag of gehandicapte kinderen zijn bioscoop bezoeken antwoordt Rob:  “Steeds meer. We hebben bij Pathé Tilburg een aantal rolstoelplaatsen. In veel bioscopen vind je deze beneden in de zaal. Nadeel daarvan is dat de bezoekers dan altijd omhoog moeten kijken. In Tilburg bevinden de rolstoelplaatsen zich juist helemaal bovenin de bioscoop. De beste plaatsen van de zaal, onze top seats, waar begeleiders ook naast kunnen zitten. Steeds meer mensen weten dat wij deze service bieden. Op nog enkele op te volgen adviezen na, ontvangen we binnenkort het keurmerk van rolstoeltoegankelijkheid.”

Wat Pathé onder andere aanpaste, was het gebruik van de lift. “Als je bijvoorbeeld met de lift naar de tweede etage moest, had je daarvoor een sleutel nodig. Dan moest er altijd een medewerker mee. Dat was niet handig. Dat slot hebben we er af gehaald, dus alle bezoekers kunnen zelfstandig met de lift naar de tweede etage. Daarnaast haalden we her en der drempels weg en plaatsten we rijplaatjes. We hopen dat we met onze aanpassingen binnenkort veel meer kinderen met een handicap te kunnen verwelkomen.”

Rob van Lierop zou meer aandacht willen besteden aan het Bio Vakantieoord in zijn bioscoop. Natuurlijk springen de Bio-commercials met regelmaat in het oog in het reclameblok. “Het voordeel van een bioscoopcommercial is dat het publiek aandachtig zit te kijken. Wanneer een commercial op tv of online verschijnt, zijn mensen vaak op andere beeldschermen bezig zoals een telefoon of laptop. In de bioscoop komt een reclame echt binnen. Maar de kunst van herhalen is essentieel. Eén is geen. Als een commercial terugkomt op tv of online, dan wordt de boodschap sterker. Ook op het moment dat er ergens een poster hangt in de bioscoop, dan krijg je het ója-effect, dat heb ik eerder gezien.”

Pathé Tilburg nodigt Bio uit om hiervan gebruik te maken. “We hebben heel veel posterplaatsen. Er is altijd ruimte. Eén poster zeg niks, Er moet een verhaal achter zitten, een belevenis of iets met een spelelement met een positieve boodschap. Als kinderen bijvoorbeeld een hoekje met Bio-beren zien, vragen ze daarnaar. Ouders kunnen dan uitleg geven. We ‘kleden’ films bijvoorbeeld ook aan. Voor de film Dunkirk legden we een heel strand met zand met legerspullen aan in de foyer. Dat genereert aandacht, belangstelling en een follow-up.”

Het Bio Vakantieoord is blij met de hulp op het park van de Tilburgenaren en hun aandacht voor het gehandicapte kind. Het werkt aan een uitgebreidere publiciteitscampagne.