Burgemeester Marcouch heropent gerenoveerd zwembad Bio Vakantieoord

694.jpegvrijdag 14 juni 2019

Heropening zwembad op 19 juni 2019 - 11.00 - 12.00 uur

Op 19 juni om 11.00 uur zal ambassadeur van het Bio Vakantieoord, de burgemeester van Arnhem Ahmed Marcouch, het zwembad op het vakantiepark officieel heropenen. Onlangs onderging het meer dan 60 jaar oude zwembad een drastische renovatie. Het therapeutische bad met verstelbare bodem is ingericht voor kinderen met een meervoudige handicap en is voorzien speciale hulpmiddelen zoals hydraulische tilliften en brancards.

Renovatie en verduurzaming
Op zowel technisch gebied als op energiebesparing, duurzaamheid en comfort is het zwembad in 6 weken tijd naar de huidige wensen en geldende maatstaven aangepast. In drie jaar tijd heeft Stichting Bio een zestal sponsoren gevonden die de verbouwing mogelijk maakten. Naast vernieuwing van de kleedruimten, de betegeling, het praktische comfort en het aanzicht, was technische modernisering, ook op het gebied van duurzaamheid en energiebesparing, hard nodig. Er zijn onder andere zonnepanelen geplaatst en er is een luchtbehandelingstechniek toegepast waarbij warmte vanuit de lucht wordt terug gewonnen. Er is vloerverwarming en een kunststof vloer aangebracht, energiezuinige ketels zijn geplaatst en de nieuwste zuigingspompen voor de kwaliteit van het zwemwater zijn geïnstalleerd. Ook zijn de oude tilliften vervangen voor modernere exemplaren.

Therapeutisch zwembad voor meervoudig gehandicapte kinderen
De functie van het Bio-zwembad is uniek te noemen in Nederland. Vakantievierende gasten op het park kunnen er als gezin, met hun meervoudig gehandicapte kind en broertjes of zusjes, privé zwemmen. Alle hulpmiddelen, zoals tilliften, douchebrancards, en aangepast speelgoed zijn aanwezig. De kleedkamers en toiletten zijn ruim opgezet, het zwembadwater heeft een hogere temperatuur dan in reguliere zwembaden en het bad zelf is in hoogte verstelbaar.  Naast vakantiegasten, maken ook de leerlingen van de naastgelegen mytylschool Lichtenbeek gebruik van het zwembad.

Rijksmonument
Het zwembad is in de jaren ’60 gebouwd toen Bio nog een kinderrevalidatiecentrum was. De laatste renovatie vond plaats in 1987. Het rijksmonument, ontworpen door architect J.J.P. Oud, is in goed overleg met monumentenzorg en de Omgevingsdienst Regio Arnhem (ODRA) en de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed in ere hersteld.

Trots
Directeur van Stichting Bio, Frans Wientjes, was zeer nauw betrokken bij de grootse renovatie. Hij is enorm blij met het resultaat: “De werkzaamheden zijn zeer voorspoedig verlopen. Het voortraject heeft bijna drie jaar geduurd. Natuurlijk had het voor elkaar krijgen van de financiering heel wat voeten in aarde. Nu veel zwembaden in Nederland moeten sluiten vanwege een krapte aan overheidssubsidies, zijn wij bijzonder trots dat wij de financiering vanuit het bedrijfsleven, vermogensfondsen en de betrokken leveranciers rond hebben kunnen krijgen. Daar zijn we enorm dankbaar voor.“ Wientjes legt uit dat het therapeutische zwembad erg belangrijk is voor vakantiegasten. “Men vindt het enorm fijn om als gezin in alle rust te spelen in het water, te ontspannen en plezier te maken. Dat vind je nergens in Nederland; een zwembad met alle benodigde faciliteiten voor gehandicapte kinderen – een uur helemaal voor je alleen. Zó mooi dat we dat kunnen bieden.”

Kostenbesparingen
Het Bio Vakantieoord is voortdurend bezig om het park te verduurzamen en op energiekosten te besparen. Wientjes: “Als goede doelen organisatie letten we natuurlijk goed op de kleintjes. Waar we kunnen, doen we er alles aan om het gebruik van wattage te verkleinen. Er zijn de afgelopen periode veel organisaties geweest die ons hierbij hielpen. In de nabije toekomst zal dit al vruchten afwerpen. Dat staat als een paal boven water!”

« Terug naar het nieuwsoverzicht