Ieder Kruimeltje telt!

afbeelding Kruimeltje.pngdinsdag 21 januari 2020 13:54

Op 30 en 31 januari organiseert de nieuwe bioscoopfilm Kruimeltje en de Strijd om de Goudmijn samen met Nederlandse bioscopen een actie om het Bio Vakantieoord te steunen. Op deze dagen gaat 50 eurocent van ieder verkocht bioscoopkaartje naar ons goede doel. Op 1 februari zal tijdens de première van Kruimeltje en de Strijd om de Goudmijn in Pathé Tuschinski de cheque met het opgehaalde bedrag worden uitgereikt aan directeur Frans Wientjes.

Met deze actie worden jaren aan bioscoopgeschiedenis samengevoegd. Kruimeltje vindt haar oorsprong in 1923, twee jaar nadat het Tuschinski Theater in Amsterdam werd opgericht. Ook stichting Bio Vakantieoord vindt niet veel later haar oorsprong. In 1927 wordt de stichting namelijk door de Nederlandse bioscoopbranche op initiatief  van Abraham Tuschinski opgericht. De warme band met de theaters bestaat nog steeds. Al meer dan 90 jaar worden de collectefilms van de stichting nationaal in de Nederlandse bioscopen vertoond. Vooral dankzij de wervende films in het voorprogramma van de bioscopen, die gratis door de exploitanten werden vertoond, verwierf Bio Vakantieoord snel landelijke bekendheid.

Kruimeltje staat bekend als een ondeugend jongetje die opkomt voor dieren en kinderen die onrecht worden aangedaan, of die het moeilijk hebben. Met deze insteek zal de nieuwe bioscoopfilm Kruimeltje en de Strijd om de Goudmijn dan ook samen met de deelnemende bioscopen een deel van hun omzet op 30 en 31 januari afstaan aan een goed doel. Want ieder Kruimeltje helpt!