Bio Vakantieoord wint eerste prijs ANWB-fonds Gelderland

Olga Commandeur foto.pngdinsdag 11 september 2018 23:26

Uit de zes genomineerde projecten in Gelderland van het ANWB-fonds won het Bio Vakantieoord de eerste prijs. Deze prijs kwam tot stand via stemmen van ANWB-leden. Het Arnhemse vakantiepark voor gezinnen met een meervoudig gehandicapt kind ontvangt € 5.000.

Met dit bedrag is de financiering voor het bootcampparcours op het vakantiepark bijna rond. Het betreft een circuit in het BioBos met speeltoestellen waarbij gehandicapte kinderen spelenderwijs hun oog-hand coördinatie kunnen trainen.

Ter gelegenheid van het 135-jarig bestaan van de ANWB stelde de bond een bedrag van € 135.000 beschikbaar voor maatschappelijke projecten in Nederland. De projecten moesten een relatie hebben met de thema’s duurzame mobiliteit, vrije tijd of verkeersveiligheid.

Het Bio Vakantieoord is enorm blij met de prijs die op 28 september op feestelijke wijze zal worden uitgereikt. “Wij vinden het belangrijk dat onze vakantiegasten zich kunnen ontspannen in de buitenlucht en de natuur. Ons park is 20 ha groot en heeft grenzend aan de manege en de kinderboerderij een groot bos. Ouders vertoeven er graag met hun kinderen op onze rolstoelfietsen, speciale skelters en de aangepaste menwagen. Een grote wens is om de activiteiten in het BioBos uit te breiden met een bootcampparcours dat voor iedereen, met en zonder handicap, uitdagend is”, aldus Frans Wientjes, directeur van het Bio Vakantieoord. Het idee voor het speciale parcours kwam van Sharon de Gooijer die tijdens haar MBO-stage bij Bio vond dat het voor mensen met een beperking mogelijk moet zijn om aan alle sporten mee te doen, dus ook aan een bootcampcircuit. Zij ontwikkelde het plan voor het Bio Vakantieoord.

Uit de 300 ingezonden projecten zijn er 55 genomineerd door de ANWB, verspreid over het land. Het was daarna aan de ANWB-leden om te bepalen welke initiatieven een financiële bijdrage verdienen. De afgelopen maand is er volop gestemd. In Gelderland ontving het woonzorgcentrum Mariposa in ’t Harde de tweede prijs en Stichting Welzijn Barneveld de derde prijs.

Het bootcampparcours is gefinancierd door: ANWB-Fonds, TVM Foundation, Stichting voor Elkaar van Univé, Start People, Alliander, Yalp en een particuliere gever. Op iets meer dan € 3.000 na, is de financiering voor het circuit rond.