Filmhuis Artishock collecteert op nostalgische wijze voor Bio

67887f4d-ca27-4b1a-96b3-f4276c5e43d4.jpegvrijdag 15 februari 2019 11:02

Ouderwets munten tellen; alle beetjes zijn welkom.

“Net als vroeger gaan de lampen aan en van alle kanten rammelen dan de Bio collectebussen in de zaal.” Jozé Rutten, één van de vrijwilligers bij het filmhuis Artishock in Soest, nam enkele jaren geleden met haar team het initiatief om als eerste filmhuis in Nederland weer op nostalgische wijze geld in te zamelen voor het Bio Vakantieoord.

“Ons filmhuis beschikt niet over een digitaal systeem om donaties te doen bij de aankoop van een kaartje. Vanuit onze sociale betrokkenheid wilden wij met ons kleine clubje graag iets doen voor Bio. De collectebussen bleken nog te bestaan, dus daar maken we nu met veel plezier gebruik van. Het maakt ook de rijke historie van het vakantiepark duidelijk. Veel mensen weten tegenwoordig niet meer dat het Bio Vakantieoord is opgericht door de bioscoopbranche. Op deze manier hopen wij ook een beetje bij te dragen aan de bekendheid van Bio.”

De eerste volle collectebus bracht zij met haar collega’s enkele jaren geleden persoonlijk terug naar Bio en werd geraakt tijdens een rondleiding op het park. “Er gebeurt daar zoveel moois. We waren enorm enthousiast over de kwaliteit in het aanbod voor gezinnen met een gehandicapt kind en de bevlogenheid van het Bio-team. Het warme contact met directeur Frans Wientjes die ons filmhuis met regelmaat bezoekt, vinden wij heel bijzonder.”

In Artishock worden per week 3 films vertoond. Voordat de film start krijgt het publiek één van de Bio-collectefilms te zien. De mascotte van Bio, de BioBeer heeft een plekje in de zaal en de collectebussen staan standaard op de bar. “Natuurlijk maken de meeste mensen gebruik van pinnen”, vertelt Jozé, “maar er zijn altijd wel mensen die nog wat munten in hun zak hebben om in de bus te doen. Het publiek is er inmiddels aan gewend.” Op de nieuwjaarsbijeenkomst dit jaar werden 3 collectebussen geleegd en tijdens de borrel werd na het tellen van de muntjes een bedrag van € 356,35 opgeteld. Directeur Frans Wientjes is blij met het initiatief van het filmhuis “alle munten tellen bij Bio en worden goed besteed, van harte welkom om te komen kijken!”