Symposium 'Animals & Us: State of the Art Animal Assisted Interventions'

foto sprekers Animals & Us.jpgdinsdag 12 november 2019 09:31

Op 7 november 2019 vond het symposium 'Animals & Us: State of the Art in Animal Assisted Interventions' plaats bij Stichting Bio. Het programma was tweeledig: allereerst werd de inzet van het dier (de hond, het paard) bij de behandeling van de mens met psychische en fysieke stoornissen toegelicht. Het tweede deel van het programma spitste zich toe op de inzet van dieren bij de behandeling van een posttraumatische-stressstoornis (PTSS).

Het symposium, dat met een kleine 100 bezoekers goed bezocht was, kwam tot stand in samenwerking tussen het Leids Universitair Medisch Centrum, Universiteit Utrecht, het Nationaal Psychotrauma Centrum ARQ en Stichting Bio. Tijdens de ochtendsessie werd de positie van het dier in de behandeling van humane psychische en fysieke aandoeningenbesproken, waarbij uitgebreid werd stilgestaan bij het welzijn van zowel mens als dier. Sprekers waren dr. Nienke Endenburg, verbonden aan de Utrecht University en prof. dr. James Serpell verbonden aan de University of Pennsylvania, die bestaande onderzoeken toelichtten en Joyce Heuitink, bondscoach van het paralympisch dressuurteam en Erik Bouwer, directeur van Hulphond Nederland die de effecten in de praktijk toelichtten.

In de middagsessie stond de behandeling van de posttraumatische-stressstoornis (PTSS) met interventie van dieren bij veteranen centraal. Zowel de inzet van hulphonden als het effect van groepstherapie met paarden werd toegelicht door de sprekers prof. dr. Kol-arts Eric Vermetten, Emmy van Houters, MSc en prof. dr. Bas Rodenburg. Ook vertelden vier veteranen geëmotioneerd over de impact van de dieren bij hun behandeling. De dieren (hulphonden en paarden) hebben hun leven ten positieve veranderd. "Ik hoef alleen nog maar voor mij te kijken, omdat mijn hond te allen tijde in de gaten houdt wat er achter mij gebeurt. Hij (de hond) geeft mij letterlijk rugdekking" zei één van de veteranen.

Tot slot kondigde professor dr. Bas Rodenburg van Universiteit Utrecht aan dat in 2020  een pilot zal worden gestart bij Manege In 't BioBos voor de behandeling van PTSS met inzet van paarden.